Stanowisko Prezydium Rady Naukowej PIG-PIB

logo pig- w sprawie ustępu dotyczącego Rady Naukowej PIG-PIB, zamieszczonego w odpowiedzi Ministerstwa Środowiska na przedstawione wspólne stanowisko czterech byłych ministrów środowiska

 

 

 

W odpowiedzi Ministerstwa Środowiska na przedstawione wspólne stanowisko czterech byłych ministrów środowiska wobec Bilansu otwarcia w Ministerstwie Środowiska znalazł się ustęp dotyczący Rady Naukowej Państwowego Instytutu Geologicznego - Państwowego Instytutu Badawczego. Prezydium Rady Naukowej PIG-PIB pragnie zwrócić uwagę na wiele niezgodności użytych tam argumentów ze stanem faktycznym.

 

Poniżej przytaczamy cały tekst ustępu dotyczącego RN PIG-PIB (pełna odpowiedź MŚ jest dostępna na stronie (https://www.mos.gov.pl/aktualnosci/szczegoly/news/raport-otwarcia-odpowiedz-ministerstwa-na-stanowisko-bylych-ministrow-srodowiska).

 

Cytat: Organem instytutu jest Rada Naukowa, w której co najwyżej połowa członków jest wskazywana przez ministra środowiska. Minister w praktyce nie ma wpływu na decyzje rady ani dyrekcji Instytutu (także obsadę). Oznacza to, że najważniejsze sprawy dla Polski w zakresie działania służby geologicznej mogą być (i są) blokowane przez Radę Naukową PIG-PIB. W jaki zatem sposób Główny Geolog Kraju ma realizować politykę surowcową państwa, jeśli nie posiada kontroli nad służbą geologiczną. W praktyce przewodniczący rady naukowej wyznacza lub blokuje kierunki działania formalnie państwowej służby.

 

Stanowisko Prezydium Rady Naukowej PIG-PIB:

 

Zdania 1. i 2. ustępu: Jest to regulacja ustawowa, dotycząca wszystkich instytutów badawczych, w tym mających status państwowego instytutu badawczego i pełniących rolę służb państwowych, m.in. nadzorowanych przez Ministra Środowiska (Ustawa o instytutach badawczych, art. 30 ust. 1 i 2).

 

Zdanie 3. ustępu: Stwierdzenie nie ma potwierdzenia w faktach i obowiązującym ustawodawstwie: Rada Naukowa opiniuje kierunkowe plany tematyczne w terminie nie dłuższym niż 30 dni (Ustawa o instytutach badawczych, art. 29 ust. 2 pkt 5 i art. 29 ust. 6).

 

Zdanie 4. ustępu: Główny Geolog Kraju pełni nadzór nad PIG-PIB (Ustawa o instytutach badawczych, art. 35 ust. 1), to on zatwierdza plan działalności instytutu, kwituje corocznie jego wykonanie i ma prawo do kontroli działania instytutu, a zalecenia pokontrolne są z mocy prawa obligatoryjne dla dyrektora i przewodniczącego rady naukowej (Ustawa o instytutach badawczych, art. 35 ust. 3). Zgodnie z ustawą Prawo geologiczne i górnicze nadzór nad wykonywaniem zadań państwowej służby geologicznej pełni Minister Środowiska przy pomocy Głównego Geologa Kraju (art. 163 ust. 3) i to on akceptuje corocznie plan prac (art. 163 ust. 4), a następnie – sprawozdanie z wykonanych zadań (art. 163 ust. 5).

 

Zdanie 5. ustępu: Uwaga niesłuszna, zwłaszcza wobec faktu (uwypuklonego przez kontrole NIK), że Radzie Naukowej PIG-PIB nie zapewniono dotychczas – mimo wielokrotnych jej wniosków w tej sprawie – możliwości opiniowania planów działalności państwowej służby geologicznej (Ustawa o instytutach badawczych, art. 29 ust. 2 pkt. 5).

 

Jednocześnie Prezydium Rady Naukowej PIG-PIB deklaruje gotowość do rzeczowej dyskusji nad obecnym i przyszłym sposobem funkcjonowania Państwowej Służby Geologicznej w PIG-PIB.

 

Prezydium Rady Naukowej PIG-PIB