Polska Nagroda Inteligentnego Rozwoju 2016 dla PIG - PIB

polska nagroda inteligentnego rozwojuPodczas Forum Inteligentnego Rozwoju wyróżniono projekty, które dzięki nowatorskim rozwiązaniom przykładają się do zrównoważonego rozwoju kraju. Wśród wyróżnionych projektów jest realizowany przez PIG-PIB projekt pt. Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie.

 

 

W dniu 21 października 2016 r. w Rzeszowie podczas Forum Inteligentnego Rozwoju – ogólnopolskiego wydarzenia biznesowo-naukowo-samorządowego dr Edyta Majer, zastępca dyrektora Państwowego Instytutu Geologicznego – PIB, dyrektor ds. państwowej służby geologicznej, odebrała Polską Nagrodę Inteligentnego Rozwoju 2016. Nagroda ta została przyznana PIG-PIB za projekt pt. Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie.

 

LOGO projekt 01 copy

 

Polska Nagroda Inteligentnego Rozwoju 2016 to ogólnopolskie wyróżnienie przyznawane za  najbardziej innowacyjne projekty realizowane w ramach programów unijnych i krajowych przez polskie placówki naukowe, instytucje i firmy zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową, samorządy, a także prywatne i państwowe firmy, które przez swoje nowatorskie inwestycje i rozwiązania, przykładają się do zrównoważonego rozwoju kraju.

 

pnir list gratulacyjny

 

Nagrodzony projekt realizowany jest w ramach krajowego programu Rozwój Innowacji Drogowych – RID, ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Instytucjami finansującymi projekt są NCBiR oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Nadrzędnym celem nagrodzonego projektu jest optymalizacja badań podłoża gruntowego w zależności od rodzaju obiektu budowlanego oraz wybranego rejonu odzwierciedlającego warunki geologiczne występujące w podłożu, co w konsekwencji ma prowadzić do racjonalizacji kosztów.

 

polska nagroda inteligentnego rozwoju 

 

Wynikiem projektu będzie publikacja standaryzująca sposób doboru badań, przekładająca się na system szacowania kosztów rozpoznania. Dla inwestorów takie opracowanie stanie się podstawą do  planowanie działań, a także kontrolowania wykonawców. Projekt wprowadza do badań podłoża nowoczesne metody, do tej pory nie stosowane w dokumentowaniu warunków budowlanych. Dotyczy to zwłaszcza metod  z zakresu teledetekcji, w tym interferometrii satelitarnej, skaningu laserowego z poziomu naziemnego i lotniczego oraz parametrów sprężystych ośrodka gruntowego wyznaczanych metodami geofizycznymi.

 

Realizację zadania, którego celem był przegląd metod badawczych wykorzystywanych w rozpoznaniu i ocenie właściwości podłoża gruntowego zakończono w październiku 2016. W trakcie realizacji są kolejne zadania, w tym m.in. te dotyczące wytyczenia poligonów badawczych w celu przeprowadzenia badań testowych i w konsekwencji oceny metod. Wstępnie jako obszary takich badań wskazano Żuławy Wiślane, z uwagi na deltę Wisły i specyfikę terenu, a także rejony górskie i podgórskie w okolicy Rzeszowa i Krakowa oraz autostrady A1 w rejonie Częstochowy.

 

Projekt realizowany jest przez Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy (lider) w konsorcjum z Akademią Górniczo-Hutniczą i Politechniką Warszawską.


Więcej o projekcie na stronie:  Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie

 

Tekst: Anna Bagińska

 

logosy