• drogi-nowoczesne-metody-2.jpg
  • drogi-nowoczesne-metody.jpg

Breadcrumbs

ZSMGiG 2

W dniach 11-14 marca 2024 roku, odbyła się XLV edycja Zimowej Szkoły Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii, gromadząc naukowców, ekspertów, projektantów, wykonawców z dziedziny geoinżynierii oraz mechaniki górotworu. Wydarzenie to kontynuowało tradycję integracji środowiska naukowego z praktyką przemysłową, oferując platformę do wymiany wiedzy i doświadczeń.

Przedstawiciele Państwowego Instytut Geologicznego - Państwowego Instytutu Badawczego wzięli udział w sesjach referatowych oraz dyskusji podczas której upowszechniali wyniki projektu naukowego Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych oraz zadania państwowej służby geologicznej (psg) Prowadzenie i aktualizacja Bazy Danych Geologiczno-Inżynierskich (BDGI) oraz Właściwości Fizycznych i Mechanicznych gruntów i skał (BDGI-WFM) wraz ze sporządzeniem Atlasów geologiczno-inżynierskich wybranych obszarów kraju w skali 1:10 000 (zadanie ciągłe).

Główne punkty konferencji:

  • Sesja I: Skupiono się na zagadnieniach tunelowania, z wykorzystaniem technologii DSI Underground w budowie tunelu S1 Węgierska Górka oraz innowacyjnych technik monitoringu górotworu. Dyskusje skupiały się na wyzwaniach i perspektywach zastosowania nowoczesnych metod w projektowaniu i budowie tuneli. Wykład inauguracyjny pn. Drążenie tuneli kolejowych we fliszu karpackim, który poprowadził prof. dr hab. Antoni Tajduś
  • Sesja II: Przedstawiono nietypowe rozwiązania geotechniczne, jak problematyka podsadzania pustek pogórniczych oraz wykorzystanie grodzic stalowych w ciasnej zabudowie miejskiej.
  • Sesja III: Omówiono geotechnikę i mechanikę gruntów, w tym upłynnianie się materiałów ziarnistych oraz prognozowanie stateczności karpackich zboczy osuwiskowych. W tej sesji Grzegorz Pacanowski przedstawił referat pt. "Prognozowanie budowy geologicznej i stateczności karpackich zboczy osuwiskowych za pomocą metod geofizycznych", który spotkał się z dużym zainteresowaniem uczestników, otwierając debatę na temat prognozowania budowy geologicznej przy pomocy badań geofizycznych na fliszu.
  • Sesja IV: Konkurs Młodych Uczonych, gdzie przedstawiono innowacyjne badania i projekty związane z geotechniką i mechaniką górotworu.
  • Sesja V: Poświęcona pamięci Profesora Marka Kwaśniewskiego, z akcentem na geomechanikę i odkształcenie skał jako miarę ich wytężenia.
  • Sesja VI: Zajęto się problematyką stateczności wyrobisk górniczych, prezentując m.in. modelowanie numeryczne i optymalizację parametrów dynamicznej fragmentacji ośrodka skalnego.

XLV Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii po raz kolejny udowodniła swoją wartość jako forum dyskusyjne, umożliwiające prezentację najnowszych wyników badań, technologii i rozwiązań w dziedzinie geoinżynierii i mechaniki górotworu. Współpraca między nauką a przemysłem, jak i międzynarodowa wymiana wiedzy, pozostają kluczowe dla rozwoju tej dynamicznie zmieniającej się branży.

Udział w XLV Zimowej Szkole Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii został dofinasowany ze środków Budżetu Państwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych w ramach projektu: „Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych” oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zadania psg „Prowadzenie i aktualizacja Bazy Danych Geologiczno-Inżynierskich (BDGI) oraz Właściwości Fizycznych i Mechanicznych gruntów i skał (BDGI-WFM) wraz ze sporządzeniem Atlasów geologiczno-inżynierskich wybranych obszarów kraju w skali 1:10 000 (zadanie ciągłe)”.

GodłoNCBRGDDKiA znak 2 1 CMYKRID logo

 

 

 

Autorzy: Kamil Wasilewski, Edyta Majer