• 1_geosyntetyki_n.jpg
  • 2_kolumny_n.jpg
  • 3_kolumny_n.jpg
  • 4_kolumny_n.jpg
  • 5_kotwy_n.jpg
  • 6_keramzyt_n.jpg

Breadcrumbs

Metodologia realizacji projektu 

Przyjęta metodologia badawcza oraz sposób realizacji projektu i jego efekty zakładają szybkie osiągnięcie postawionego celu (w 18 miesiące). Metodologia realizacji projektu uwzględnia ścisły podział zadań pomiędzy konsorcjantami oraz dokładny opis zakresu prac i ich harmonogram. Prace uwzględniać będą:

  • Opracowanie bazy danych uwzględniającej dotychczasowe doświadczenia w zakresie badań, metod projektowania i technologii wzmocnień podłoża z uwzględnieniem wymogów dodatkowych (jak minimalne parametry, jakość materiału).
  • Baza danych uwzględniać będzie także wymagane naprawy, przeglądy, sposoby monitoringu.
  • Przeprowadzona zostanie analiza danych, wsparta oceną ekspertów w celu wskazania słabych i mocnych stron rozwiązań, podejść projektowych.
  • Na bazie literatury, obowiązujących norm i wytycznych, a także z uwzględnieniem doświadczeń eksperckich i dotychczas wykonanych prac badawczych opracowane zostaną wytyczne określające wymagane badania dla celów projektowych, a także wymogi i algorytmy dotyczące projektowania i doboru technologii wzmocnienia.
  • Opracowane wytyczne podlegać będą konsultacjom wewnątrz konsorcjum, a także w ramach GDDKiA oraz projektantami, wykonawcami i przedstawicielami organizacji branżowych.
  • Finalne wytyczne w celu zapewnienia optymalnego wdrożenia do praktyki będą przedmiotem szkoleń dla GDDKiA.

Powołane zostało Konsorcjum w skład w którego wchodzą wyspecjalizowane jednostki, a kadra realizująca projekt ma bardzo duże doświadczenie w podjętym zagadnieniu. W celu kompleksowej realizacji przedmiotu projektu przewiduje się cykliczne spotkania realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej zespołów wykonawczych działających w ramach Konsorcjum. Kluczowym elementem będzie wzajemne opiniowanie zadań, co w efekcie pozwoli na szczegółowy przepływ informacji, wzajemne weryfikowanie i uzgadnianie kluczowych elementów projektu.


Oczekiwany rezultat projektu

Opracowanie wytycznych dla metod projektowania pozwoli zminimalizować błędy projektowe, zapewniając wykluczenie typowych błędów, takich jak błędnie dobrane założenia, nieadekwatne do warunków metody obliczeniowe, czy niewłaściwie określone założenia modeli obliczeniowych.

Opracowany algorytm doboru technologii wspomoże działania GDDKiA na różnych etapach procesu inwestycyjnego w zakresie doboru optymalnych rozwiązań projektowanych oraz stosowanych obliczeń projektowych.

Wskazane zostaną słabe i dobre strony poszczególnych rozwiązań wzmocnienia, w tym wymogi jakościowe, badania oraz sposób monitoringu. Ułatwi to dobór optymalnych rozwiązań dla występujących warunków gruntowo-wodnych. W efekcie pozwoli na minimalizację konieczności zmiany technologii zabezpieczeń, jak i zminimalizowanie doboru nieefektywnych w danych warunkach rozwiązań. Zminimalizowane zostaną ryzyka związane z realizacją wzmocnień podłoża.

Opracowane wytyczne stanowić będą rozwinięcie i uzupełnienie wytycznych dotyczących badań podłoża.

Najważniejszym elementem wytycznych będzie optymalizacja i usystematyzowanie wymagań i procesu doboru rozwiązań geotechnicznych na podstawie opracowanego algorytmu.

W efekcie realizacji projektu uzyska się następujące korzyści:

  • określenie warunków granicznych w jakich dane rozwiązania mogą być stosowane,
  • określenie wymaganych parametrów geotechnicznych i metod badań do ich określenia,
  • zmniejszenie ryzyka błędów projektowych poprzez określenie podstawowych zasad doboru metod projektowania,
  • określenie podstawowych zasad projektowania,
  • określenie podstawowych zasad realizacji i badań wykonywanych wzmocnień podłoża,
  • określenie sposobu monitorowania rozwiązań geotechnicznych.

Doprowadzi to do wzrostu efektywności w projektowaniu, doborze i realizacji inwestycji drogowych.

Efektem końcowym projektu będą wytyczne, które usprawnią działania związane z metodami poprawy nośności podłoża gruntowego inwestycji drogowych oraz zminimalizują ryzyka związane ze stosowaniem rozwiązań geotechnicznych niedostosowanych do warunków gruntowo-wodnych.


Innowacyjność rezultatów projektu

W projekcie zaproponowano kompleksowe podejście do opracowania wytycznych doboru badań, metod projektowania i doboru technologii. Skompletowano optymalny skład konsorcjum które zapewnia uwzględnienie specyfiki terenów i problemów geotechnicznych występujących na całym terenie Polski.

Konsorcjum reprezentują jednostki z północnej, centralnej i południowej Polski. Zebranie tak kompleksowego składu zapewni właściwe opracowanie wytycznych, które będą rozwinięciem i uszczegółowieniem Wytycznych wdrożonych w 2019.

Innowacyjnie łączone jest doświadczenie specjalistów z zakresu geologii, geotechniki, projektowania budowlanego, modelowania numerycznego, wspomagania procesu projektowania, kosztorysowania czy prowadzenia nadzoru wykonawczego. Wykorzystane zostaną nowoczesne metodyki analizy danych, bazy danych różnych oddziałów GDDKiA, analizy SWOT oraz nowoczesne narzędzia obliczeniowe ze wskazaniem częstych błędów w ich stosowaniu.

Decydującą przewagą konsorcjum są zasoby ludzkie posiadające duże doświadczenie w działalności eksperckiej, doradczej oraz opiniodawczej dla przedsięwzięć drogowych, kolejowych, budownictwa specjalnego, stosowania zabezpieczeń i doboru rozwiązań wzmacniających.

Przygotowane Wytyczne zaktualizują, usprawnią, zoptymalizują oraz usystematyzują prowadzenie badań oraz dobór rozwiązań geotechnicznych w zakresie technologii wzmacniania podłoża gruntowego inwestycji drogowych. Dodatkowo będą one dostosowane do poszczególnych etapów realizacji inwestycji drogowych oraz warunków gruntowo-wodnych. Ich innowacyjnością będzie również wdrożenie, zarówno nowych technologii, jak i weryfikacja znanych i wykorzystywanych rozwiązań ze szczególnym uwzględnieniem nietypowych warunków posadowienia konstrukcji drogowych w skomplikowanych warunkach geologicznych (tj. osuwiska, tereny eksploatacji górniczej, tereny objęte zjawiskami krasowymi).

Najważniejszym elementem wytycznych będzie optymalizacja i usystematyzowanie wymagań i procesu doboru rozwiązań geotechnicznych na podstawie opracowanego algorytmu. Aktualnie brak takiego narzędzia i brak wsparcia dla uczestników procesu inwestycyjnego w ramach przedsięwzięć drogowych. Dobór metod projektowania i stosowanej technologii bazuje na wiedzy i doświadczeniu projektanta. Opracowany w ramach projektu algorytm dedykowany dla warunków realizacji inwestycji w GDDKiA dostosowany będzie do występujących/zdiagnozowanych problemów geotechnicznych oraz etapu realizacji inwestycji. Algorytm będzie w sposób jasny i czytelny wskazywał kolejne kroki w dobrze rozwiązań geotechnicznych. Korzyści z jego zastosowania to umożliwienie optymalizacji zakresu rozpoznania warunków geotechnicznych, ograniczenie błędów projektowych, ograniczenia występowania błędów w obliczeniach projektowych. W efekcie wdrożenia do stosowania opracowanego algorytmu ograniczone zostaną błędy w dobrze technologii wzmocnienia podłoża.

W ramach wytycznych opracowanie zostanie dedykowany dla konkretnej technologii i konkretnych warunków gruntowo-wodnych, zwłaszcza skomplikowanych, zakres i sposób rozpoznania podłoża a także wskazanie zakresu parametrów geotechnicznych przydatnych do projektowania. Usystematyzowanie wymogów w zakresie badań wpływa bezpośrednio na koszty rozpoznania i ich jakość.


Wdrożenie i upowszechnianie wyników projektu

Wdrożenie i upowszechnianie wyników polegać będzie na:

  • Wdrożeniu wyników projektu do stosowania w statutowej oraz bieżącej działalności GDDKiA

Efekt ten uzyskany zostanie przy założeniu, że GDDKiA zaakceptuje efekt projektu czyli opracowane “Wytyczne...” i wdroży je do stosowania w swojej działalności statutowej. Wdrożenie to może zostać wykonane przy wsparciu zespołu projektowego. Umożliwi to efektywne wykorzystanie wyników projektu poprzez stosowanie przez GDDKiA zaleceń i zapisów zawartych w “Wytycznych...” przy realizacji nowych inwestycji drogowych np. podczas sporządzania SIWZ i OPZ, formułowanie zabezpieczających interesy GDDKiA zapisów kontraktów oraz badania kontrolne.

  • Upowszechnianie wyników projektu

W ramach działań przewidzianych w projekcie uwzględnione zostało przygotowanie publikacji prezentujących wyniki prac konsorcjum projektowego, a w tym publikacje artykułów naukowych prezentujących wyniki projektu w czasopismach naukowych z listy filadelfijskiej oraz czasopismach popularno-naukowych i branżowych, prezentacje wyników projektu na krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych, seminariach i spotkaniach roboczych.

Opublikowanie opracowanych finalnych wytycznych i rozpowszechnienia ich za pomocą stron internetowych: GDDKiA, działania konsorcjum naukowego i projektu.

  • Wdrożenie wyników projektów jako element nauczania studentów

Wyniki projektu zostaną także wprowadzone do stosowania poprzez edukację, jako element nauczania studentów na kierunkach związanych z budownictwem drogowym oraz geotechniką.

  • Wdrażanie wyników projektów do praktyki

Planuje się zorganizowanie cykl konsultacji i szkoleń zarówno dla szerokiego grona odbiorców (m.in. firm, instytucji, grup zawodowych związanych z budownictwem drogowym, projektantów i wykonawców) jak i pracowników GDDKiA w zakresie opracowanych wytycznych. Szkolenia, oprócz części teoretycznej, będą miały charakter praktyczny (przewiduje się analizę rzeczywistych przypadków (case study)).