Projekt pn.: „Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych dofinansowano ze środków Budżetu Państwa. Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR i GDDKiA pn. Rozwój Innowacji Drogowych – RID
Informacje o projekcie
FINANSOWANIE: Dofinansowano ze środków Budżetu Państwa
NAZWA PROGRAMU: Wspólne przedsięwzięcie NCBR-GDDKiA polegające na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pn. Rozwój Innowacji Drogowych – RID
NAZWA PROJEKTU: Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych
NAZWA BENEFICJENTA: Konsorcjum w składzie: Akademia Górniczo-hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami - lider konsorcjum, Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy, Instytut Badawczy Dróg I Mostów, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska.
CZAS TRWANIA: 18 m-cy (2023-2025)
DOFINANSOWANIE: 842.500 PLN; wartość całkowita projektu: 1.685.000 PLN
UMOWĘ PODPISANO: 22 sierpnia 2023 r.
Streszczenie projektu
Celem projektu jest opracowanie aktualnych wytycznych prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych w zakresie technologii wzmacniania podłoża gruntowego dotyczących inwestycji drogowych, dostosowanych do poszczególnych etapów przygotowania zadań oraz różnych warunków gruntowo-wodnych, jak również weryfikacja znanych i wykorzystywanych rozwiązań oraz nowych technologii ze szczególnym uwzględnieniem nietypowych warunków posadowienia konstrukcji drogowych w skomplikowanych warunkach geologicznych (tj. osuwiska, tereny eksploatacji górniczej, tereny objęte zjawiskami krasowymi).
W zakres projektu wchodzą następujące zagadnienia:
- analiza metod projektowania oraz technologii wykonywania wzmocnień podłoża gruntowego,
- analiza wymagań odnoszących się do niezbędnego zakresu rozpoznania podłoża dla poszczególnych technologii w powiązaniu z obowiązującymi w GDDKiA „Wytycznymi…”,
- przeprowadzenie badań nad jakością oraz trwałością rozwiązań technologicznych stosowanych w budownictwie drogowym,
- określenie wymagań dotyczących parametrów podłoża, stosowanych materiałów, sposobu prowadzenia robót, kryteriów oceny jakości wykonanych wzmocnień podłoża, sposobu monitoringu oraz zakładanych i dopuszczalnych zmian w zastosowanych wzmocnieniach w czasie eksploatacji,
- opracowanie algorytmu doboru technologii wzmacniania podłoża w odniesieniu do warunków gruntowo-wodnych, zakładanych zagrożeń i ryzyk geologicznych i geotechnicznych, rozwiązań technicznych oraz etapu projektowania,
- opracowanie wytycznych w zakresie zasad doboru, projektowania, realizacji, badania i monitorowania rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych.
Efektem końcowym będą Wytyczne, które usprawnią działania GDDKiA związane z metodami poprawy nośności podłoża gruntowego inwestycji drogowych i zminimalizują ryzyka związane ze stosowaniem rozwiązań geotechnicznych niedostosowanych do warunków gruntowo-wodnych.