• 1_geosyntetyki_n.jpg
  • 2_kolumny_n.jpg
  • 3_kolumny_n.jpg
  • 4_kolumny_n.jpg
  • 5_kotwy_n.jpg
  • 6_keramzyt_n.jpg

Breadcrumbs

Projekt pn.: „Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych dofinansowano ze środków Budżetu Państwa. Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR i GDDKiA pn. Rozwój Innowacji Drogowych – RID


Informacje o projekcie

FINANSOWANIE: Dofinansowano ze środków Budżetu Państwa

NAZWA PROGRAMU: Wspólne przedsięwzięcie NCBR-GDDKiA polegające na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pn. Rozwój Innowacji Drogowych – RID

NAZWA PROJEKTU: Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych

NAZWA BENEFICJENTA: Konsorcjum w składzie: Akademia Górniczo-hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami - lider konsorcjum, Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy, Instytut Badawczy Dróg I Mostów, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska.

CZAS TRWANIA: 18 m-cy (2023-2025)

DOFINANSOWANIE: 842.500 PLN; wartość całkowita projektu: 1.685.000 PLN

UMOWĘ PODPISANO: 22 sierpnia 2023 r.


Streszczenie projektu

Celem projektu jest opracowanie aktualnych wytycznych prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych w zakresie technologii wzmacniania podłoża gruntowego dotyczących inwestycji drogowych, dostosowanych do poszczególnych etapów przygotowania zadań oraz różnych warunków gruntowo-wodnych, jak również weryfikacja znanych i wykorzystywanych rozwiązań oraz nowych technologii ze szczególnym uwzględnieniem nietypowych warunków posadowienia konstrukcji drogowych w skomplikowanych warunkach geologicznych (tj. osuwiska, tereny eksploatacji górniczej, tereny objęte zjawiskami krasowymi).

W zakres projektu wchodzą następujące zagadnienia:

  • analiza metod projektowania oraz technologii wykonywania wzmocnień podłoża gruntowego,
  • analiza wymagań odnoszących się do niezbędnego zakresu rozpoznania podłoża dla poszczególnych technologii w powiązaniu z obowiązującymi w GDDKiA „Wytycznymi…”,
  • przeprowadzenie badań nad jakością oraz trwałością rozwiązań technologicznych stosowanych w budownictwie drogowym,
  • określenie wymagań dotyczących parametrów podłoża, stosowanych materiałów, sposobu prowadzenia robót, kryteriów oceny jakości wykonanych wzmocnień podłoża, sposobu monitoringu oraz zakładanych i dopuszczalnych zmian w zastosowanych wzmocnieniach w czasie eksploatacji,
  • opracowanie algorytmu doboru technologii wzmacniania podłoża w odniesieniu do warunków gruntowo-wodnych, zakładanych zagrożeń i ryzyk geologicznych i geotechnicznych, rozwiązań technicznych oraz etapu projektowania,
  • opracowanie wytycznych w zakresie zasad doboru, projektowania, realizacji, badania i monitorowania rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych.

Efektem końcowym będą Wytyczne, które usprawnią działania GDDKiA związane z metodami poprawy nośności podłoża gruntowego inwestycji drogowych i zminimalizują ryzyka związane ze stosowaniem rozwiązań geotechnicznych niedostosowanych do warunków gruntowo-wodnych.