- Definicje
- Prawo do informacji geologicznej
- Obowiązki przedsiebiorców
- Obowiązki administracji
- Archiwa geologiczne
- Informacja o środowisku
Definicje
Informacją geologiczną są dane i próbki geologiczne wraz z wynikami ich przetworzenia i interpretacji, w szczególności przedstawione w dokumentacjach geologicznych oraz zapisane na informatycznych nośnikach danych (Dz.U. 2023 poz. 633; art. 6 ust 1).
Zagadnienia związane z informacją geologiczną uregulowane są w:
a) ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 lipca 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo geologiczne i górnicze; Dz.U. 2023 poz. 633); w skrócie PGG
b) rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie korzystania z informacji geologicznej za wynagrodzeniem (Dz. U. 2011 nr 292 poz. 1724),
c) rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 października 2017 r. w sprawie gromadzenia i udostępniania informacji geologicznej (Dz. U. 2017 poz. 2075),
d) rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 czerwca 2015 r. w sprawie przekazywania informacji z bieżącego dokumentowania przebiegu prac geologicznych (Dz. U. 2015 poz. 903).
Prawo do informacji geologicznej
Prawo do informacji geologicznej to prawo podmiotowe, którego przedmiotem jest informacja geologiczna. Regulują go przepisy o charakterze cywilnoprawnym, dlatego w celu ustalenia podmiotu uprawnionego oraz zakresu uprawnień - konieczne jest każdorazowe odwołanie się do przepisów prawa obowiązujących w dacie jego powstania oraz przepisów przejściowych. Na prawo do informacji geologicznej składa się zarówno uprawnienie do korzystania, jak i do rozporządzania informacją geologiczną. Według obecnie obowiązujących przepisów (od 1 stycznia 2002r.) jest to prawo przysługujące Skarbowi Państwa (PGG; art. 99 ust. 1). Organ ten jako podmiot, któremu przysługuje prawo do informacji geologicznej, udziela uprawnień upoważniających do korzystania z informacji geologicznej. Przepisy prawa przewidują szczególne uprawnienia dla podmiotów, które poniosły koszt prac geologicznych.
Nieodpłatne prawo do korzystania z informacji geologicznej może przysługiwać:
Podmiotowi, który poniósł koszt prac geologicznych prowadzonych na mocy decyzji wydanych na podstawie ustawy (decyzja o udzieleniu koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złoża kopaliny lub decyzja o zatwierdzeniu projektu robót geologicznych) lub zgłoszenia projektu robót geologicznych prowadzonych w celu wykorzystania ciepła Ziemi lub zbadania struktur geologicznych związanych z występowaniem złóż węglowodorów badań (badania geofizyczne) i uzyskał informację geologiczną, ma prawo do nieodpłatnego korzystania z niej, a prawo to jest nieograniczone w czasie (zgodnie z art. 99 ust. 2 ustawy Prawo geologiczne i górnicze).
Podmiot ten przez okres 3 lat od dnia doręczenia decyzji zatwierdzającej dokumentację geologiczną lub od dnia przekazania dokumentacji geologicznej organowi ma prawo do wyłącznego korzystania z informacji geologicznej w celu ubiegania się o wykonywanie działalności w zakresie:
- wydobywania kopalin ze złoża;
- poszukiwania i rozpoznawania złóż węglowodorów oraz wydobywania węglowodorów ze złóż;
- podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji, podziemnego składowania odpadów oraz podziemnego składowania dwutlenku węgla;
- w jakim wymagane jest pozwolenie wodnoprawne.
Jeżeli w okresie wyłączności podmiot uzyskał decyzję pozwalającą na prowadzenie działalności, o której mowa powyżej, prawo wyłączności przysługuje przez czas określony wskazany w decyzji oraz dodatkowo przez 2 lata od utraty jej mocy. Przedłużenie okresu wyłączności nie dotyczy jednak wykonywania działalności w zakresie:
- wydobywania węglowodorów;
- podziemnego składowania dwutlenku węgla.
Prawo do korzystania z informacji geologicznej za wynagrodzeniem może przysługiwać:
Na podstawie umowy o korzystanie za wynagrodzeniem z informacji geologicznej zawieranej przez osobę zainteresowaną ze Skarbem Państwa, w celu korzystania z:
a) dokumentacji geologicznej lub podobnych opracowań w celu wykonywania działalności w zakresie:
- wydobywania kopalin ze złóż;
- poszukiwania i rozpoznawania złóż węglowodorów oraz wydobywania węglowodorów ze złóż;
- podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji;
- podziemnego składowania odpadów;
- podziemnego składowania dwutlenku węgla;
- w jakim wymagane jest pozwolenie wodnoprawne.
b) próbek geologicznych, jeżeli jest związane z badaniem powodującym uszkodzenie, zniszczenie lub zużycie próbki, bez względu na cel korzystania;
c) danych geologicznych dotyczących:
- kopalin, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2 PGG;
- z otworów wiertniczych służących rozpoznaniu budowy głębokiego podłoża;
- wykonania regionalnych badań budowy geologicznej kraju;
- stanowiących wyniki pomiarów geofizycznych.
Osoba, która jest zainteresowana otrzymaniem prawa do korzystania z informacji geologicznej, do której prawo przysługuje Skarbowi Państwa, powinna złożyć wniosek do:
a) marszałka województwa - w celu prowadzenia działalności w zakresie, w jakim wymagane jest pozwolenie wodnoprawne
lub
b) Ministra Środowiska – w pozostałych przypadkach.
Podstawę określenia wynagrodzenia za korzystanie z informacji geologicznej stanowi wycena określająca koszty projektowania, wykonywania i dokumentowania prac geologicznych sfinansowana przez podmiot ubiegający się o korzystanie z tej informacji. Jeżeli wycena ma stanowić podstawę do określenia wynagrodzenia za korzystanie z informacji w zakresie wydobywania kopalin ze złóż, mogą ją wykonywać wyłącznie osoby posiadające kwalifikacje do wykonywania, dozorowania i kierowania pracami geologicznymi stwierdzone w kategorii odpowiadającej rodzajowi wycenianej informacji geologicznej.
Obowiązki przedsiebiorców
Obowiązek przekazywania informacji geologicznej przez przedsiębiorców
Przedsiębiorca, który wykonuje roboty geologiczne na podstawie:
a) koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złoża kopalin;
b) koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksu podziemnego składowania CO2;
c) koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża;
d) decyzji zatwierdzającej projekt robót geologicznych;
e) zgłoszenia organowi projektu robót geologicznych (rozpoznanie budowy głębokiego podłoża lub badania geofizyczne) -
ma obowiązek bieżącego dokumentowania przebiegu prac geologicznych, w tym robót geologicznych oraz ich wyników.
Przedsiębiorcy zobowiązani są do przekazywania państwowej służbie geologicznej próbek i danych geologicznych, tj. w przypadku: a) poszukiwania lub rozpoznawania złóż kopalin, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2 PGG; b) poszukiwania lub rozpoznawania kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla; c) wykonania otworów wiertniczych służących rozpoznaniu budowy głębokiego podłoża; d) wykonania regionalnych badań budowy geologicznej kraju; e) określania warunków hydrogeologicznych oraz geologiczno-inżynierskich dla potrzeb: podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji, podziemnego składowania odpadów lub podziemnego składowania dwutlenku węgla. Dodatkowo, przedsiębiorca w przypadku prowadzenia robót geologicznych w celu poszukiwania i rozpoznawania złóż węglowodorów, ma obowiązek na bieżąco informować organ koncesyjny o przekazaniu państwowej służbie geologicznej danych geologicznych. Na podstawie art. 82 ust. 5 PGG, przedsiębiorca ma: a) 14 dni - na przekazanie danych geologicznych oraz wyników badania próbek; b) 60 dni - na przekazanie próbek geologicznych. Przekazywanie informacji geologicznej (dane i wyniki badań próbek) powinny być przekazywane w formie papierowej oraz elektronicznej za pośrednictwem informatycznych nośników danych.
Obowiązki administracji
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 30 października 2017 r. w sprawie gromadzenia i udostępniania informacji geologicznej, organy administracji geologicznej (o których mowa w art. 156 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze Minister Środowiska, marszałkowie województwa oraz starostowie) oraz państwowa służba geologiczna gromadzą w archiwach geologicznych informację geologiczną zawartą w:
a) dokumentacjach geologicznych;
b) innych dokumentach;
c) zestawieniach danych geologicznych uporządkowanych w określonej strukturze, zwanych „zbiorami danych geologicznych”.
W przypadku materiałów, które gromadzi Minister Środowiska, są one dostępne w archiwum prowadzonym przez Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy (PIG-PIB).
Udostępnianie informacji geologicznej
Udostępnianie informacji geologicznej regulowane jest przez rozporządzenie Ministra Środowiska z dn. 30 października 2017 r. w sprawie gromadzenia i udostępniania informacji geologicznej (Dz. U. 2017 poz. 2075).
Akt ten wprowadza trzy formy udostępniania materiałów geologicznych:
a) wgląd – zapoznanie się zainteresowanego z próbkami geologicznymi i oryginalnymi lub stanowiącymi kopie geologicznymi materiałami archiwalnymi, w pomieszczeniu przystosowanym do swobodnego korzystania, bez prawa dokonywania reprodukcji, odpisu, odrysu, wydruku, fotokopii lub kopii w postaci elektronicznej oraz innej formy utrwalania dokumentów i zbiorów danych, a w przypadku próbek – z prawem wykonania fotografii, bez prawa pobierania tych próbek;
b) pełne udostępnienie – wydanie zainteresowanemu reprodukcji, odpisu, odrysu, wydruku, fotokopii, kopii w postaci elektronicznej lub innej formy utrwalania informacji geologicznych materiałów archiwalnych, a w przypadku próbek geologicznych trwałego przechowywania – ich pobranie oraz wydanie;
c) usługę sieciową – dostęp do materiałów archiwalnych z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w postaci serwisów prezentujących wybrane informacje.
Podmiot zainteresowany pełnym udostępnieniem materiałów powinien złożyć wniosek do kierownika archiwum, w którym określa:
a) dane zainteresowanego podmiotu;
b) tytuł dokumentu, zbioru danych oraz rok ich powstania lub informacje zawarte w metryce próbki, której dotyczy wniosek;
c) archiwalny numer ewidencyjny;
d) sposób udostępnienia informacji geologicznej;
e) cel udostępnienia informacji geologicznej.
W przypadku, gdy prawo do informacji geologicznej określonej we wniosku o pełne udostępnienie przysługuje Skarbowi Państwa, konieczne jest dołączenie do wniosku umowy na korzystanie z informacji geologicznej za wynagrodzeniem wraz z dowodem wniesienia opłaty, gdy udostępniane są:
a) dane geologiczne (dotyczące kopalin, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2 PGG, z otworów wiertniczych służących rozpoznaniu budowy głębokiego podłoża lub wykonania regionalnych badań budowy geologicznej kraju oraz stanowiące wyniki pomiarów geofizycznych);
b) próbki geologiczne;
c) dokumentacje geologiczne, które mają być wykorzystane w celu wykonywania działalności w zakresie: wydobywania kopalin ze złóż, wydobywania węglowodorów ze złóż w czasie trwania fazy wydobywania (na podstawie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów), podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji, podziemnego składowania odpadów oraz podziemnego składowania dwutlenku węgla, w jakim wymagane jest pozwolenie wodnoprawne.
W przypadku, gdy wyłączne prawo do korzystania z informacji geologicznej określonej we wniosku przysługuje podmiotom innym niż Skarb Państwa lub gdy wniosek dotyczy informacji geologicznej objętej wyłącznym prawem do korzystania z informacji geologicznej, do wniosku o udostępnienie dołącza się pisemną zgodę podmiotu, któremu takie prawo przysługuje.
Zgodnie z postanowieniem art. 82 ust. 8 PGG, od dnia przekazania przez podmiot wykonujący roboty geologiczne do dnia doręczenia decyzji zatwierdzającej dokumentację geologiczną lub do dnia przekazania dokumentacji sporządzonej w przypadkach, o których mowa w art. 92 pkt 3 i 5 PGG, państwowa służba geologiczna oraz organy koncesyjne nie udostępniają danych geologicznych, próbek i wyników ich badań, pochodzących z bieżącego dokumentowania przebiegu prac geologicznych.
Za udostępnienie informacji geologicznej pobierana jest opłata uwzględniającą koszty utrwalenia i przekazania informacji, z zastrzeżeniem możliwości odstąpienia od pobierania opłat w sytuacji, gdy koszty pobrania i zaksięgowania opłaty byłyby wyższe niż opłata uiszczana z tego tytułu.
Za udostępnienie informacji geologicznej wymagającej dodatkowego przetworzenia pobierana jest opłata uwzględniająca koszty przetworzenia, przygotowania, utrwalenia i przekazania informacji w określony sposób lub określonej formie.
Organy administracji geologicznej oraz państwowa służba geologiczna są zobowiązane udostępniać nieodpłatnie zgromadzone informacje geologiczne organom administracji publicznej w zakresie niezbędnym do wykonania ich zadań ustawowych. Udostępnione informacje nie mogą być wykorzystywane w celach komercyjnych ani przekazywane innym podmiotom.
Archiwa geologiczne
Narodowe Archiwum Geologiczne (NAG)
Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy gromadzi w centralnym archiwum geologicznym (NAG) informację geologiczną:
a) pochodzącą z bieżącego dokumentowania przebiegu prac geologicznych, przekazaną przez podmioty wykonujące prace geologiczne, zawartą w:
- dokumentacjach wynikowych otworów wiertniczych;
- dokumentacjach wynikowych wyrobisk rozpoznawczych;
- dokumentacjach wynikowych badań geofizycznych;
- zbiorach danych geologicznych;
b) pochodzącą z bieżącego dokumentowania przebiegu prac geologicznych, przekazaną przez podmioty wykonujące roboty geologiczne, stanowiącą próbki zwane „próbkami geologicznymi trwałego przechowywania”;
c) dotyczącą parametrów wydobywania węglowodorów ze złóż;
d) zawartą w przekazanych zgodnie z właściwością:
- dokumentacjach geologicznych;
- seryjnych mapach geologicznych, zawierających wyniki regionalnych prac kartografii geologicznej;
- innych dokumentach.
Informację geologiczną zawartą w dokumentacjach geologicznych, dokumentacjach wynikowych otworów wiertniczych, dokumentacjach wynikowych wyrobisk rozpoznawczych, dokumentacjach wynikowych badań geofizycznych, seryjnych mapach geologicznych, innych dokumentach oraz dotyczącą parametrów wydobywania węglowodorów ze złóż, zwanych „dokumentami geologicznymi”, gromadzi się w postaci dokumentów papierowych lub elektronicznych.
Informację geologiczną zawartą w zbiorach danych geologicznych gromadzi się w postaci zbiorów danych zawartych w dokumentach papierowych, w cyfrowych kopiach dokumentów papierowych zapisanych na informatycznych nośnikach danych oraz w postaci zbiorów danych cyfrowych zawartych w cyfrowych bazach danych lub zapisanych na informatycznych nośnikach danych.
Powiatowe archiwa geologiczne
Starosta gromadzi informację geologiczną uzyskaną w związku z wykonywaniem swoich zadań, tzn. biorąc pod uwagę ogół zadań wykonywanych przez starostę na podstawie przepisów prawa (nie tylko z zakresu wynikającego z przepisów prawa geologicznego i górniczego).
Zgodnie z §3 pkt. 2 rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 30 października 2017 r. w sprawie gromadzenia i udostępniania informacji geologicznej (Dz.U.2017 poz 2075) archiwum prowadzi kierownik archiwum będący kierownikiem organu administracji geologicznej. W przypadku powiatowego archiwum geologicznego jest to starosta przy pomocy geologa powiatowego (art. 156 ust.1 pkt 2 ustawy PGG).
Kierownik archiwum może upoważnić inną osobę do wykonywania jego obowiązków.
W powiatowym archiwum geologicznym gromadzona jest informacja geologiczna (§2 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 października 2017 r. w sprawie gromadzenia i udostępniania informacji geologicznej; Dz.U.2017 poz.2075) zawarta w:
- dokumentacjach geologicznych,
- innych dokumentach (np. projekt zagospodarowania złoża, plan ruchu zakładu górniczego, plan ruchu likwidowanego odkrywkowego zakładu górniczego).
- zestawieniach danych geologicznych uporządkowanych w określonej strukturze, zwanych dalej "zbiorami danych geologicznych" uzyskanych w związku z wykonywaniem ich zadań
Informacja o środowisku
Informacja o środowisku i jego ochronie różni się tym od informacji geologicznej, że prawo do niej przysługuje każdemu, osobie fizycznej lub prawnej, a także jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej. Dostęp do informacji przysługuje niezależnie od obywatelstwa, miejsca zamieszkania, wieku i zdolności do czynności prawnych, a także niezależnie od tego, czy żądający informacji ma jakikolwiek interes prawny lub faktyczny związany z informacją lub sprawą, której informacja dotyczy.
Zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, każdy ma prawo do informacji o środowisku i jego ochronie na warunkach określonych ustawą. Realizacja tego przepisu następuje poprzez działanie władz publicznych, które są zobowiązane do udostępniania każdemu informacji o środowisku i jego ochronie, znajdujących się w ich posiadaniu, lub które są dla nich przeznaczone.
Informacja o środowisku i jego ochronie dotyczy:
a) stanu elementów środowiska, takich jak powietrze, woda, powierzchnia ziemi, kopaliny, klimat, krajobraz i obszary naturalne, w tym bagna, obszary nadmorskie i morskie, a także rośliny, zwierzęta i grzyby oraz inne elementy różnorodności biologicznej, w tym organizmy genetycznie zmodyfikowane oraz wzajemnych oddziaływań pomiędzy tymi elementami środowiska;
b) emisji, w tym odpadów promieniotwórczych, a także zanieczyszczeń, które wpływają lub mogą wpłynąć na wymienione powyżej elementy środowiska;
- środków, takich jak środki administracyjne, polityki, przepisy prawne dotyczące środowiska i gospodarki wodnej, plany, programy oraz porozumienia w sprawie ochrony środowiska;
- działań wpływających lub mogących wpłynąć na wymienione elementy środowiska oraz emisje (o których mowa powyżej) i zanieczyszczenia, jak również środków i działań, które mają na celu ochronę tych elementów;
- raportów na temat realizacji przepisów dotyczących ochrony środowiska;
- analiz kosztów i korzyści oraz innych analiz gospodarczych i założeń wykorzystanych w ramach wymienionych środków i działań;
- stanu zdrowia, bezpieczeństwa i warunków życia ludzi oraz stanu obiektów kultury i obiektów budowlanych – w zakresie, w jakim oddziałują na nie lub mogą oddziaływać wspomniane stany elementów środowiska lub wpływające na nie emisje i zanieczyszczenia.
Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie.
Władze publiczne wyznaczają osoby, które zajmują się udostępnianiem informacji o środowisku i jego ochronie. Udzielanie informacji o środowisku i jego ochronie następuje na podstawie pisemnego wniosku o udostępnienie informacji.
Informacja udostępniana jest bez wniosku w przypadku, gdy:
a) udostępnia się informację niewymagającą wyszukiwania;
b) w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, innej katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, o których mowa w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. 2023 poz. 1094), lub innego bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub środowiska, spowodowanego działalnością człowieka lub przyczynami naturalnymi - informacje znajdujące się w posiadaniu władz publicznych lub informacje przeznaczone dla władz publicznych, umożliwiające osobom, które mogą ucierpieć w wyniku tego zagrożenia, podjęcie działań w celu zapobieżenia lub zminimalizowania szkód wynikających z tego zagrożenia.
Udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie powinno następować zgodnie ze sposobem oraz formą określonymi we wniosku, jednakże może wystąpić sytuacja, gdy władze publiczne mogą nie mieć możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem. Wtedy władze mają obowiązek poinformować pisemnie podmiot żądający informacji o zaistniałej sytuacji i wskazać, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona. Informacja o środowisku i jego ochronie może być udostępniana w formie:
a) ustnej;
b) pisemnej;
c) dźwiękowej;
d) elektronicznej;
e) innej niż wymienione.
Informacja o środowisku powinna zostać udostępniona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku, a w przypadku spraw skomplikowanych - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku. W takim przypadku wnioskodawca zostaje poinformowany o konieczności przedłużenia załatwienia sprawy. Udostępnienie informacji o środowisku jest bezpłatne, gdy: a) przekazanie informacji nastąpiło ustnie; b) informacje o dokumentach znajdują się w publicznie dostępnym wykazie danych, a dokumenty zostały wyszukane i przejrzane w siedzibie organu administracji.
Odmowa udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie
Władze publiczne mogą odmówić udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie, jeżeli udostępnienie tych informacji może naruszyć:
a) ochronę danych przewidzianą przepisami o ochronie informacji niejawnych;
b) przebieg toczącego się postępowania sądowego, dyscyplinarnego lub karnego;
c) prawa własności intelektualnej;
d) ochronę danych osobowych, dotyczących osób trzecich, jeżeli jest ona przewidziana odrębnymi przepisami prawa;
e) ochronę informacji lub danych, dostarczonych przez osoby trzecie, jeżeli osoby te, nie mając obowiązku ich dostarczenia i nie mogąc być takim obowiązkiem obciążone, dostarczyły je dobrowolnie, chyba że wyraziły zgodę na ich udostępnianie;
f) stan środowiska, którego informacja dotyczy, w szczególności przez ujawnienie ostoi lub siedliska roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową;
g) ochronę informacji o wartości handlowej, w tym danych technologicznych, dostarczonych przez osoby trzecie i objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, jeżeli osoby te złożyły wniosek o wyłączenie tych informacji z udostępniania, zawierający szczegółowe uzasadnienie dotyczące możliwości pogorszenia ich pozycji konkurencyjnej;
h) obronność i bezpieczeństwo państwa;
i) bezpieczeństwo publiczne;
j) ochronę tajemnicy statystycznej przewidzianą przepisami o statystyce publicznej.
Władze publiczne mogą odmówić udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie, jeżeli:
a) wymagałoby to dostarczenia dokumentów lub danych będących w trakcie opracowywania;
b) wymagałoby to dostarczenia dokumentów lub danych przeznaczonych do wewnętrznego komunikowania się;
c) wniosek jest w sposób oczywisty niemożliwy do zrealizowania;
d) wniosek jest sformułowany w sposób zbyt ogólny.
Podstawy prawne Zagadnienia związane z informacją o środowisku i jego ochronie uregulowane są w:
a) ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 października 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko; Dz.U. 2022 poz. 1029);
b) ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 marca 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o dostępie do informacji publicznej; Dz. U. 2022 poz. 902);
c) ustawa z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. 2021 poz. 1641);
d) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 września 2010 r. w sprawie wzoru oraz zawartości i układu publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (Dz. U. 2010 nr 186 poz. 1249);
e) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie opłat za udostępnianie informacji o środowisku (Dz.U. 2022 poz. 120);
f) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 listopada 2010 r. w sprawie sposobu i częstotliwości aktualizacji informacji o środowisku (Dz. U. 2010 nr 227 poz. 1485).