• drogi-nowoczesne-metody-2.jpg
  • drogi-nowoczesne-metody.jpg

Breadcrumbs

art 1 mapa

W ramach projektu RID - Nowoczesne badania podłoża gruntowego w drogownictwie - założono zaprojektowanie i wykonanie badań na poligonach doświadczalnych w wytypowanych miejscach na obszarze całego kraju. Do badań wskazano 13 poligonów doświadczalnych w rożnych rejonach Polski.

W odpowiedzi na zaproszenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiciele Państwowego Instytutu Geologicznego-PIB szkolili pracowników GDDKiA. Szkolenie odbyło się w dniu 28.11.2017 r. w siedzibie GDDKiA w Warszawie. W szkoleniu wzięło udział 60 pracowników z 16 Oddziałów GDDKiA oraz Departamentu Studiów z Centrali GDDKiA.

Szkolenie otworzyła Dyrektor Departamentu Studiów mgr inż. Agnieszka Bogucka, która przywitała uczestników zachęcając do czynnego udziału. Szkolenie poprowadzili przedstawiciele GDDKiA: mgr Tomasz Skowera, mgr Paweł Zysk oraz mgr Artur Ładoń. Przedstawiciele PIG-PIB dr Edyta Majer oraz mgr inż. Grzegorz Pacanowski wygłosili prezentacje dotyczące projektu RID oraz badań geofizycznych wykonywanych na potrzeby budownictwa drogowego.

Szkolenie GDDKiA.jpg

Szkolenie pracowników GDDKiA [zdj. Edyta Majer]

logowpgi

W dniu 18 października 2017 r. podczas 6. Ogólnopolskiego Sympozjum Współczesne Problemy Geologii Inżynierskiej w Polsce (WPGI) odbyła się sesja informacyjna projektu RID Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie poświęcona zagadnieniom projektowania badań podłoża gruntowego, stateczności skarp nasypów i wykopów oraz monitoringowi obiektów drogowych.

Sesję poprowadzili prof. dr hab. inż. Marek Cała, Dziekan Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii, Akademii Górniczo-Hutniczej im. S. Staszica w Krakowie oraz dr Edyta Majer, kierownik projektu, Państwowy Instytut Geologiczny – PIB.

dsc 7435

Prowadzący sesję projektu RID

Przedstawiciele PIG-PIB realizujący projekt RID wzięli udział w spotkaniu roboczym na budowie najdłuższego tunelu w Polsce. Będący w trakcie realizacji tunel o długości ponad 2 km zlokalizowany jest w okolicy Rabki wzdłuż drogi ekspresowej S7 na tzw. „Zakopiance”. Na tej budowie znajduje się także jeden z poligonów badawczych w projekcie RID.

W ramach spotkania przedstawiciele PIG-PIB oraz GDDKiA zapoznali się z technologią drążenia tunelu oraz wymaganiami technicznymi budowy takich obiektów. Prezentację na temat budowy geologicznej i rozwiązań projektowych przedstawił inżynier Schiavone Felice z firmy Astaldi. Zaprezentowana została metoda ADECO-RS (Analysis of Controlled Deformations in Rock and Soils) polegająca na analizie kontrolowanych odkształceń w ośrodku skalnym/gruntowym w trakcie budowy. W ramach wizyty zaprezentowany został także postęp prac drążeniowych bezpośrednio w tunelu.

budowa tunelu.jpg

Spotkanie robocze na budowie najdłuższego tunelu w Polsce [zdj. M. Sokołowska]

 

Autor: dr Marta Sokołowska