Rada Naukowa PIG-PIB nadała stopień naukowy doktora habilitowanego dr Ewie Krzemińskiej

Miło nam zakomunikować, że Uchwałą nr 1/IV/2023 z dnia 24 kwietnia 2023 r. Rada Naukowa Państwowego Instytutu Geologicznego - PIB nadała Pani dr Ewie Krzemińskiej stopień naukowy doktora habilitowanego w dziedzinie Nauk Ścisłych i Przyrodniczych w dyscyplinie Nauki o Ziemi i Środowisku.

Ewa Krzemińska ukończyła studia na na Wydziale Geologii Uniwersytetu Warszawskiego. Wybranymi specjalnościami były Petrografia oraz Mineralogia i geochemia. Tytuł magistra zdobyła na podstawie pracy pt. “Kontaktowe przeobrażenia skał w osłonie intruzji kłodzko-złotostockiej w rejonie Żelazna–Marcinowa–Ołdrzychowic”. Stopień doktora nauk o Ziemi w zakresie geologii uzyskała w Państwowym Instytucie Geologicznym - Państwowym Instytucie Badawczym (PIG-PIB) na podstawie rozprawy pt. „Geochemiczny zapis zmian proterozoicznego środowiska geotektonicznego na podstawie wybranych profili skał krystalicznych północno-wschodniej Polski”.

Geochronologia dla potrzeb Mapy Kratonu, sesja analityczna w laboratorium SHRIMP w Research School of Earth Sciences (RSES), Australian National University (ANU) w Canberze, czerwiec 2011. Fot. Janina Wiszniewska

Habilitacja przyznana została przez Radę Naukową PIG-PIB po przedstawieniu cyklu siedmiu powiązanych tematycznie publikacji, w tym czterech w Prekambrian Research. Złożyły się one na osiągnięcie pt. „Chronologia wydarzeń na południowym brzegu kratonu wschodnioeuropejskiego: nowe daty – aktualizacje – rewizje”, omawiające wpływ wyników badań izotopowych U-Pb i geochronologii cyrkonowej na korelacje regionalne i rekonstrukcje chronostratygraficzne.

ewa krzeminska podczas pracy w laboratorium

Geochronologia dla potrzeb mapy Szczegółowej Mapy Geologicznej Sudetów, sesja analityczna w laboratorium SHRIMP PIG-PIB, czerwiec 2023. Fot. Dominik Gurba

Prace badawcze do prezentowanego cyklu realizowane były w latach 2011 do 2020 na Uniwersytecie Australijskim w Research School of Earth Sciences (RSES), Australian National University (ANU) w Canberze, w laboratorium Australijskiej służby Geologicznej Geoscienece Australia w Canberze i w Państwowym Instytucie Geologicznym Państwowym Instytucie Badawczym w Warszawie.

W pracy zawodowej Ewa Krzemińska od początku związana była Państwowym Instytutem Geologicznym, gdzie w ówczesnym Zakładzie Petrografii nabierała doświadczenia mikroanalitycznego na stanowisku specjalisty w Pracowni mikroskopii elektronowej jako operator mikroskopu Jeol JSM 35 z detektorem EDS. Jednocześnie w ramach projektów statutowych, a potem grantów (KBN, NCN) prowadziła badania nad rozpoznaniem petrogenetycznym skał krystalicznych z wierceń z obszaru północno wschodniej Polski, począwszy od granulitów i lamprofirów po charnockity i skały metaosadowe.

W ramach badań skał prekambryjskich zajmowała się także ewolucją geochemiczną późnoediakarskich bazaltów i tufów w basenie podlasko lubelskim, na przedłużeniu wołyńskiej prowincji wulkanicznej.

Po uzyskaniu stopnia doktora była współwykonawcą projektu finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w trakcie którego przygotowana została nowa mapa geologiczna podłoża krystalicznego północno-wschodniej Polski w skali 1:1 000 000. We wspomnianym projekcie była odpowiedzialna za geochronologię, w tym za wykonanie badań izotopowych U-Pb przy użyciu mikrosondy jonowej SHRIMP, ich opracowanie oraz interpretację. Precyzyjne rozpoznanie wieku skał magmowych i metamorficznych pozwoliło zawężenie ram czasowych głównych wydarzeń na kratonie o co najmniej 600 mln lat, a także na dość precyzyjną korelację jednostek skorupowych podłoża krystalicznego występujących poza granicami Polski, na Litwie, w Szwecji, w tym na obszarze południowego Bałtyku i regionu Skanii.

Aktualnie właśnie geochronologia izotopowa i badania wieku U-Pb cyrkonów stanowią główny przedmiot zainteresowań i aktywności naukowej dr hab. Ewy Krzemińskiej. Dzięki podejmowaniu trudnych analitycznie wyzwań stopniowo ubywa formacji skalnych o niepewnym czy niesprecyzowanym wieku. Osobnym zagadnieniem są też badania izotopów stabilnych pierwiastków lekkich, głównie tlenu w cyrkonach jako dodatkowego wskaźnika petrogenetycznego a także tlenu w bioapatycie, dla potrzeb rekonstrukcji paleoklimatycznych.

Dr hab. Ewa Krzemińska współuczestniczyła w działaniach programu EUROBRIDGE, który przez lata realizował serię interdyscyplinarnych badań proterozoicznej litosfery na obszarze kratonu wschodnioeuropejskiego. Ma na swoim koncie także współpracę z innymi laboratoriami wyposażonymi w mikrosondę jonowa SHRIMP (Australia, Chiny, Japonia, Hiszpania).

Zatrudniona jest na stanowisku starszego specjalisty ds. badań laboratoryjnych mineralogiczno-petrologicznych. Aktualnie pełni funkcję kierownika Laboratorium Analiz w Mikroobszarze w PIG-PIB.

Jest autorką lub współautorką ponad 30 publikacji indeksowanych na liście JCR.