W dniu 15 października 2024 r. podczas 8-go Ogólnopolskiego Sympozjum Współczesne Problemy Geologii Inżynierskiej w Polsce (Łódź, 15-18.10.2024 r.) odbyły się Warsztaty projektu naukowego RIDII pn. Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych.
Warsztaty RIDII dotyczyły realizowanego projektu naukowego pn. Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych. W warsztatach udział wzięli uczestnicy Sympozjum 8WPGI oraz pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Warsztaty zostały poprowadzone przez przedstawicieli Konsorcjum naukowego, którzy reprezentowali następujące uczelnie wyższe i instytuty badawcze:
- Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami,
- Państwowy Instytut Geologiczny - Państwowy Instytut Badawczy,
- Instytut Badawczy Dróg i Mostów,
- Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska.
Zestawienie instytucji, które wzięły udział w Sympozjum 8WPGI
Podczas warsztatów zaprezentowano następujące zagadnienia:
- Kwerenda metod projektowania i technologii wzmocnień podłoża ze szczególnym uwzględnieniem terenów osuwiskowych, zjawisk krasowych, gruntów zapadowych oraz wpływów eksploatacji górnicze;
- Kwerenda metod projektowania i technologii wzmocnień podłoża na potrzeby budownictwa drogowego, na terenach występowania gruntów słabonośnych;
- Kwerenda metod projektowania i technologii wzmocnień podłoża na potrzeby budownictwa drogowego, na terenach występowania gruntów zapadowych;
- Typowe sytuacje, w których wymagane jest zastosowanie wzmocnienia podłoża uwzględnione w projekcie;
- Założenia do określenia wymagań w zakresie rozpoznania podłoża każdej z technologii w miejscach planowania wzmocnień w odniesieniu do wymagań projektowych;
- Przeprowadzenie badania nad jakością oraz trwałością rozwiązań technologicznych stosowanych w przypadku budownictwa drogowego;
- Założenia do opracowania algorytmu doboru metod projektowania i technologii wzmocnień podłoża na terenach występowania gruntów słabonośnych, osuwisk, zjawisk krasowych, gruntów zapadowych oraz wpływów eksploatacji górniczej.
Po sesji referatowej odbyła się dyskusja z uczestnikami Warsztatów.
Szczegółowe informacje o projekcie naukowym pn. "Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych" znajdują się na stronie https://rid2.pgi.gov.pl
Udział w III Kongresie Geoinżynierii i Budownictwa Podziemnego został dofinansowany ze środków budżetu państwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych w ramach projektu pn. „Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych” oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zadań państwowej służby geologicznej „Prowadzenie i aktualizacja Bazy Danych Geologiczno-Inżynierskich (BDGI) oraz Właściwości Fizycznych i Mechanicznych gruntów i skał (BDGI-WFM) wraz ze sporządzeniem Atlasów geologiczno-inżynierskich wybranych obszarów kraju w skali 1:10 000 (zadanie ciągłe)”.
Więcej informacji o Sympozjum na stronie:
https://konferencje.pgi.gov.pl/pl/wpgi2024/
Relacja z Sympozjum na stronie:
https://www.pgi.gov.pl/aktualnosci-pig-pib/
Tekst: Edyta Majer
Zdjęcia: Marcin Kułak
Warsztaty zostały nagarnę. Nagrania zostaną wkrótce udostępnione na stronie Sympozjum 8.WPGI oraz stronie projektu RID.
Program i prezentacje do pobrania: