W ramach zadań Państwowego Instytutu Geologicznego - Państwowego Instytutu Badawczego, w zakresie geologii środowiskowej, pracownicy Zakładu Geologii Środowiskowej dysponują wieloletnim doświadczeniem w pracach związanych z badaniem jakości środowiska.
Zachęcamy do zapoznania się z tematyką prowadzonych badań środowiskowych.
Zainteresowane osoby zapraszamy do kontaktu z Kierownikiem Zakładu Geologii Środowiskowej
dr Anną Gabryś-Godlewską
22 459 25 87
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 54 z późn. zm.). Przez historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi określa się (art. 3 pkt 5a) takie jej zanieczyszczenie, które zaistniało przed dniem 30 kwietnia 2007 r. lub wynika z działalności, która została zakończona przed dniem 30 kwietnia 2007 r.; rozumie się przez to także szkodę w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu art. 6 pkt 11 lit. c ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 2187), która została spowodowana przez emisję lub zdarzenie, od którego upłynęło więcej niż 30 lat. Samo pojęcie powierzchni ziemi także zdefiniowano w ustawie Prawo ochrony środowiska (art. 3 pkt 25) – obejmuje ono ukształtowanie terenu, glebę, ziemię oraz wody gruntowe. Jednocześnie wskazuje się że: Zawartość substancji zanieczyszczających, stanowiącą podstawę do uznania wystąpienia historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi ocenia się na podstawie zawartości w glebie lub w ziemi (przekroczenia wartości dopuszczalnych) substancji powodujących ryzyko (art. 101a ust.1). Substancje te sposób prowadzenia badań oraz zasady oceny ich wyników wskazuje rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 01 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz.U. z 2016 poz. 1395). Zasady postępowania w tym procedury administracyjne związane ze stwierdzeniem występowania i likwidacją historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi opisują szczegółowo przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Przewiduje ona, że zadanie identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi (wg art. 101 d ust. 1) ciąży na starostach (prezydentach miast na prawach powiatów). Sporządzają oni wykazy potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi oraz dokonują ich aktualizacji co 2 lata, są one przekazywane właściwym regionalnym dyrektorom ochrony środowiska (art. 101d ust. 6, 8 i 9). Fakt wystąpienia potencjalnego historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi może zgłosić staroście każdy kto go stwierdził (art. 101e ust. 3). Władający powierzchnią ziemi, który stwierdził jej historyczne zanieczyszczenie jest zobowiązany zgłosić ten fakt niezwłocznie regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska (art. 101e ust. 1). Rejestr historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi prowadzi Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (art. 101c ust. 1). Wpisu do tego rejestru dokonuje właściwy miejscowo Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w drodze decyzji (art. 101c ust. 3), dokonuje on też aktualizacji i uzupełniania rejestru (art. 101c ust. 5). Zgodnie z art. 101h ust. 1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska władający powierzchnią ziemi, na której występuje historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi zobowiązany jest do jej remediacji (chyba, że dokonał tego po dniu objęcia przez niego władania inny podmiot). Podstawą do przeprowadzenia remediacji jest plan remediacji ustalony decyzją (po zasięgnięciu wskazanych w ustawie opinii) przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na podstawie przedłożonego projektu (art. 101 ust 1-5). REMEDIACJA --> więcej szczegółów poniżej
Konieczność przystosowania krajowego porządku prawnego do przepisów dyrektywy IED nałożyła na podmioty prowadzące działalność, która wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego, obowiązek sporządzenia raportu początkowego o stanie zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych substancjami powodującymi ryzyko zanieczyszczenia ziemi. Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2014r. poz. 1101), która weszła w życie 5 września 2014 r., raporty początkowe stanowią integralną część wniosku o wydanie pozwoleń zintegrowanych dla instalacji ubiegających się o nie po raz pierwszy lub wniosku o wydanie zmiany do pozwolenia zintegrowanego dla instalacji dokonujących istotnych modyfikacji w ich funkcjonowaniu. Raport początkowy określa stan zanieczyszczenia gleby, ziemi oraz wód gruntowych substancjami klasyfikowanymi jako substancje powodujące ryzyko dla środowiska gruntowo-wodnego. Dokument ten – zgodnie z zapisami art. 208 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tj. Dz.U. 2024 poz. 54) – zawiera przede wszystkim informacje Nasi specjaliści dysponują wieloletnim doświadczeniem w zakresie wykonywania tego typu dokumentów, dysponujemy również laboratorium do wykonywania badań środowiska. OFERUJEMY:
Definicję remediacji zawarto w treści art. 3 pkt 31b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 54 z późn. zm.). Zgodnie z nią remediacja to poddanie gleby, ziemi i wód gruntowych działaniom mającym na celu usunięcie lub zmniejszenie ilości substancji powodujących ryzyko, ich kontrolowanie oraz ograniczenie rozprzestrzeniania się, tak aby teren zanieczyszczony przestał stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska, z uwzględnieniem obecnego i, o ile jest to możliwe, planowanego w przyszłości sposobu użytkowania terenu. Zgodnie z definicją remediacja może polegać na samooczyszczaniu, jeżeli przynosi największe korzyści dla środowiska. Substancje powodującej ryzyko oraz szczegółowe wymagania dotyczące ustalania ich dopuszczalnej zawartości w glebie oraz dopuszczalnej zawartości w ziemi wskazuje rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 01 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz.U. z 2019 poz. 1395). Przywracanie na drodze remediacji standardów jakości gleby lub ziemi wymaga ustalenia zakresu działań naprawczych zawierających plany remediacji. Obowiązek sporządzenia ich projektów a następnie przedłożenia celem uzgodnienia z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska ciąży na korzystającym ze środowiska. W przypadku szkody środowisku będącej szkodą w powierzchni ziemi zawartość projektu planu remediacji opisuje art. 13 ust. 2a ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 2187). Elementy decyzji, w treści której dokonuje się uzgodnienia opisuje art. 13 ust. 3 pkt 2 w/w ustawy. Decyzja ta wydawana jest po zasięgnięciu opinii wskazanych w ustawie organów. Projekt planu remediacji sporządzany jest także w przypadku remediacji historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi. Wynika to z przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Projekt ten sporządza władający powierzchnią ziemi lub inny sprawca, obowiązany do przeprowadzenia remediacji, jego zawartość wskazuje art. 101l ust. 3 wspomnianej ustawy. Przekładany on jest właściwemu miejscowo regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska, który dokonuje jego ustalenia decyzją po zasięgnięciu wcześniej opinii wskazanych w ustawie organów (art. 101l ust. 4 i 5). Oceny przeprowadzenia remediacji (w aspekcie jej zgodności z ustalonym planem remediacji), dokonuje regionalny dyrektor ochrony środowiska (art. 101n ust. 1) Sporządzanie i zatwierdzanie planu remediacji związane jest także z eksploatacją instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego. Potrzeba przeprowadzenia remediacji wynika w tym wypadku ze stwierdzenia występowania szkody w środowisku lub historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi na podstawie ustaleń tak zwanego raportu początkowego lub raportu końcowego. Zgodnie z art. 208 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dołącza się opracowanie pod nazwą raport początkowy w przypadku gdy eksploatacja instalacji obejmuje wykorzystywanie, produkcję lub uwalnianie substancji powodującej ryzyko oraz występuje możliwość zanieczyszczenia gleby, ziemi lub wód gruntowych na terenie zakładu. Raport ten zawiera miedzy innymi informacje na temat stanu zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych na terenie zakładu substancjami powodującymi ryzyko stosowanymi, produkowanymi lub uwalnianymi przez wymagające pozwolenia zintegrowanego instalacje. Ustalenia tego dokumentu wskazywać mogą na konieczność sporządzenia planu remediacji. W sytuacji gdy następuje zakończenie eksploatacji instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego także może powstać potrzeba sporządzenia planu remediacji. Wynika ona z konieczności przedłożenia organowi ochrony środowiska właściwemu w sprawie pozwolenia zintegrowanego tak zwanego raportu końcowego (art. 217b ust. 1). Podobnie jak raport początkowy zawiera on informacje na temat zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych na terenie zakładu substancjami powodującymi ryzyko. W efekcie może powstać konieczność sporządzenia planu remediacji (art. 217d). Celem tego planu jest doprowadzenie gleby, ziemi i wód gruntowych na terenie zakładu do stanu określonego w raporcie początkowym lub niestwarzającego znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi oraz środowiska. Zgodnie z ustawą z dnia 16 czerwca 2023 o wielkoobszarowych terenach zdegradowanych (Dz.U. z 2023 poz. 1719) pojęcie remediacji związane jest poprawą stanu środowiska na wielkoobszarowych terenach zdegradowanych. Zgodnie z tą ustawą informacje na temat zanieczyszczenia i planowanych działań związanych z remediacją to element (art. 6 ust. 14 pkt 4) projektu planu poprawy stanu środowiska na wielkoobszarowym terenie zdegradowanym. Plan taki opracowywany jest przez organ zobowiązany w ustawie do prowadzenia działań związanych z poprawą stanu środowiska na omawianym terenie.
System Integracji Danych o Mogilnikach (SIDoM) umożliwia powszechny dostęp do informacji dotyczących mogilników w Polsce. Jest bazą danych przedstawiającą stan likwidacji tych obiektów na terenie naszego kraju z uwzględnieniem ich charakterystyki oraz sposobu likwidacji i rekultywacji, a także aktualnego sposobu zagospodarowania terenów pomogilnikowych. Historia rozwoju metod ochrony roślin i płodów rolnych oraz stosowanych w tym celu środków jest bardzo długa. Już od najdawniejszych czasów człowiek usiłował ograniczyć straty upraw i plonów, powodowane przez zwierzęta, a także grzyby i mikroorganizmy. Najstarsze opisy strat w uprawach i przechowywaniu plonów pochodzą z 2 500 r. p.n.e. Najczęściej używano metod mechanicznych (zbierania szkodników) bądź stosowano zabiegi magiczne czy rytualne (Ordish 1976). W miarę zdobywania doświadczeń i dzięki stopniowemu rozwojowi wiedzy i techniki zaczęto do walki ze szkodnikami stosować wyciągi z roślin, związki arsenu, miedzi, siarkę, olej skalny oraz rożnego rodzaju produkty smołopochodne. Badania naukowe z ostatnich kilkudziesięciu lat dowodzą, że środki ochrony roślin stanowią niezmiernie istotny element antropopresji na środowisko. Potencjalne zanieczyszczenia pochodzące od pestycydów mogą dotyczyć oddziaływań powierzchniowych wynikających z intensywnej uprawy rolnej oraz zabiegów ochronnych z tym związanych. Dodatkowy problem związany z ochroną roślin powodują także przeterminowane i nieprzydatne pestycydy. W Polsce w latach 60. i 70. ub. wieku nieprzydatne środki ochrony roślin umieszczono w składowiskach. Były to obiekty o rożnej konstrukcji zwane mogilnikami. Rozwiązanie to stworzyło poważne problemy środowiskowe. Duża część mogilników rozsianych na obszarze całego kraju, na przestrzeni dziesiątków lat emitowała do środowiska zgromadzone w nich związki. Rozmieszczenie mogilników w Polsce jest nierównomierne co ilustruje poniższa mapka. Rozmieszczenie mogilników w Polsce z uwzględnieniem ilości zdeponowanych w nich odpadów pestycydowych PROCES LIKWIDACJI MOGILNIKÓW Proces likwidacji mogilników na dużą skalę w Polsce rozpoczęto w 1999 roku, w oparciu o metodykę zaproponowaną przez Państwowy Instytut Geologiczny w Warszawie. Zaplanowane prace polegały ona na: W odmienny sposób prowadzono likwidację mogilników zlokalizowanych w fortyfikacjach wojskowych. Nie wykonywano tam likwidacji trwałej infrastruktury, a jedynie czyszczono ściany komór, zamurowywano wejścia, w części przypadków konstrukcję fortyfikacji pokrywano częściowo ziemią. W myśl zapisów Krajowego Planu Gospodarki Odpadami (KPGO 2010) wszystkie tego typu obiekty miały zostać definitywnie zlikwidowane do końca 2010 roku, od roku 2011 planowano rozpoczęcie likwidacji pestycydowych skażeń terenu spowodowanych przez mogilniki, zagrażających bezpieczeństwu użytkowych wód podziemnych, a do 2018 r. zakończenie likwidacji zagrożeń powodowanych przez składowiska poprodukcyjnych odpadów pestycydowych. W przygotowanych w formie systemu informatycznego SIDoM zasobach informacji dotyczących mogilników w Polsce oprócz możliwości generowania dla każdego z zamieszczonych w bazie obiektów „RAPORTÓW dotyczących mogilnika”, istnieje także możliwość generowania dla części mogilników przygotowanych w formie plików raportowych .pdf informacji p.n. „WYNIKI badań monitoringowych” oraz „OCENA naturalnej regeneracji środowiska”. Baza danych o Mogilnikach -> https://geologia.pgi.gov.pl/mogilniki/
Historyczne zanieczyszczenia powierzchni ziemi
Raporty początkowe
Remediacja środowiska
System integracji danych o mogilnikach