Realizacja projektu stanowi odpowiedź na dotychczasowe ograniczenia systemu Mapy Geośrodowiskowej Polski (MGśP), zapewniając nowoczesne, efektywne i zintegrowane narzędzie wspierające zarządzanie zasobami środowiska oraz realizację kluczowych zadań administracyjnych i edukacyjnych. Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych pozwoli nie tylko zwiększyć dostępność danych geologicznych, ale również usprawnieni ich przetwarzanie i udostępnianie w nowoczesnej, przyjaznej użytkownikowi formie. Projekt ten wpisuje się w obowiązki wynikające z ustawy Prawo geologiczne i górnicze, i stanowi istotny elementem systemowego podejścia do zarządzania zasobami środowiska naturalnego.
Cel projektu
Celem głównym projektu jest gruntowna modernizacja istniejącego systemu MGśP. Realizacja założonych celów projektu wymaga:
- Opracowania szczegółowej koncepcji zmian, która określi wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne MGŚP z uwzględnieniem architektury informatycznej PIG-PIB oraz zgodności z Architektura Informacyjną Państwa (AIP).
- Konfiguracji zmodernizowanych aplikacji i środowiska systemu MGŚP, a następnie ich wdrożenia.
- Umieszczenia Systemu MGŚP w obszarze logicznym gromadzącym dane dostawców wewnętrznych (systemy bazodanowe PIG-PIB) i zewnętrznych (GDOŚ, RZGW,PGW WP, PGL LP itp.).
System ten będzie pełnił rolę „hurtowni” danych, stanowiących źródło informacji dla systemów produkcyjnych. Obszar ten stanowić będzie w systemie informatycznym PIG-PIG spójne miejsce integracji wszystkich systemów bazodanowych istniejących w PIG-PIB. Przebudowy technologicznej istniejących elementów informatycznych, zgodnie z wymaganiami najnowszych wersji oprogramowania, stanowiącego podstawę systemów cyfrowych w PIG-PIB.
Zadanie obejmuje również znaczną rozbudowę funkcjonalną i techniczną systemu oraz budowę i dostarczenie nowych elementów. Finalną fazą projektu będzie integracja warstwy logicznej i technologicznej oraz udostępnienie danych poprzez API, obejmujące kluczowe funkcjonalności gromadzenie, przetwarzania, raportowania i publikacji danych.
Projekt obejmuje również budowę i rozbudowę kompletnej architektury systemu informatycznego – jego części biznesowej i technologicznej. Zmiany będą wdrażane w tzw. warstwie logicznej, a także warstwach fizycznych aplikacji, baz danych oraz infrastruktury teleinformatycznej.
Zadania i efekty rzeczowe
Zaplanowane zadania w ramach realizacji projektu:
- Zadanie 1. Opracowanie koncepcji informatycznej modernizacji, rozbudowy i integracji systemu (Koncepcja ZSM-MGśP)
- Zadanie 2. Zakup i wdrożenie docelowej infrastruktury informatycznej
- Zadanie 3. Budowa/modernizacja Systemu ZSM-MGśP oraz jego elementów (bazy danych)
- Zadanie 4. Budowa/modernizacja Systemu ZSM-MGśP (raportowanie danych)
- Zadanie 5. Integracja systemów
Realizacja planowanych celów zakłada osiągnięcie trzech kluczowych rezultatów:
- Poprawa efektywności działania systemu MGśP, co przełoży się na usprawnienie realizacji zadania wynikającego z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze, art. 162; tj. zapewnienie wykonywania zadań państwowej służby geologicznej, pkt 1.
- Działania te obejmują także modernizację zaplecza elektronicznego, zwiększenia dostępności i jakości zasobów informacyjnych PIG-PIB oraz rozwoju kompetencji cyfrowych pracowników.
- Likwidacja długu technologicznego, zwiększenie efektywności procesów wewnętrznych i funkcjonalności przetwarzania oraz produkcji danych wraz z końcowym procesem wytwarzania produktu kartograficznego.
- Dodatkowo przewiduje się zwiększenie możliwości systemu w zakresie interoperacyjności z innymi platformami danych . Implementacja i integracja zmodernizowanego systemu MGśP do systemu danych geologicznych.
Grupy docelowe
Dane geośrodowiskowe zbierane i przetwarzane przez PIG-PIB (między innymi w ramach MGśP) są wykorzystywane do podejmowania decyzji administracyjnych, jako załącznik w dokumentacjach geologicznych, geologiczno-inżynierskich i hydrogeologicznych, a także jako dane wspomagające dla planowania przestrzennego. MGśP dostarcza zarówno organom państwa jak i społeczeństwu w tym: gospodarstwom domowym oraz sektorowi usług i przemysłu, rzetelnej wiedzy geologicznej, która umożliwia racjonalne zarządzanie przestrzenią kraju, opartą na rozsądnym i odpowiedzialnym wykorzystaniu zasobów naturalnych. Wiedza ta jest niezbędna do ochrony zasobów kopalin dla obecnych i przyszłych pokoleń oraz do bezpiecznego lokalizowania przedsięwzięć uciążliwych dla środowiska.
Popyt na dane gromadzone i przetwarzane przez PIG – PIB w ramach MGśP został określony na podstawie danych z 2021 roku. Z raportu odwiedzin portalu http://emgsp.pgi.gov.pl/emgsp/ wynika, iż na te dane istnieje duże zapotrzebowanie społeczne. Dane geośrodowiskowe były przedmiotem zainteresowania 4 447 658 odwiedzających, którzy korzystali z portalu w sesjach 42 628 razy przez stałych użytkowników oraz 16 484 razy przez nowych użytkowników.
Mapa jest adresowana przede wszystkim do organów administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji zajmujących się racjonalnym i odpowiedzialnym zarządzaniem zasobami środowiska naturalnego. Analiza jej treści powinna być nieodzownym elementem realizacji postanowień ustawodawstwa o zagospodarowaniu przestrzennym i prawa ochrony środowiska, przede wszystkim w kontekście ochrony zasobów kopalin, co gwarantuje bezpieczeństwo surowcowe kraju. Zawarte w niej informacje stanowią doskonały element pomocniczy przy opracowywaniu strategii rozwoju jednostek terytorialnych kraju i planów zagospodarowania przestrzennego.
Wymagane ustawowo wojewódzkie i powiatowe i gminne programy ochrony środowiska powinny opierać się o przedstawione na mapie informacje środowiskowe.
Mapa wspomaga także praktyczne działania gospodarcze w zakresie rozwoju przemysłu wydobywczego w skali lokalnej i regionalnej, stanowiąc nieodzowne narzędzie dla władz samorządowych i organów koncesyjnych do prowadzenia racjonalnej gospodarki zasobami kopalin. Jest również bardzo pomocna w realizacji założeń polityki surowcowej kraju.
Ponadto pełni ważną rolę jako istotny czynnik edukacyjny na wszystkich szczeblach nauczania.
Finansowanie
Projekt współfinansowany z Funduszy Europejskich w ramach działania FENX.02.04 Adaptacja do zmian klimatu, zapobieganie klęskom i katastrofom priorytetu FENX.02 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z EFRR programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Wartość projektu: 5 000 000 PLN PLN
Wkład Funduszy Europejskich: 3 985 500,00 (79,71%)
Informujemy, że funkcjonują mechanizmy umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach w programie FEnIKS 2021-2027.
file:///C:/Users/abar/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.png" width="605" height="81" />
Informacja o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych
W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy:
- skorzystać z formularza dostępnego na stronie https://www.feniks.gov.pl
- wysłać wiadomość na adres e-mail: naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl lub rownosc.feniks@mfipr.gov.pl
Informacja o możliwości zgłaszania do IZ lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z KPON lub KPP
W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy wysłać pisemne zgłoszenie na adres (opcjonalnie):
- poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa:
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
ul. Wspólna 2/4
00-926 Warszawa
lub
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
ul. Wawelska 52/54
00-922 Warszawa
lub
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
ul. Konstruktorska 3a
02-673 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-PUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Klimatu i Środowiska lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie feniks.gov.pl,e-mail: rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl
