PIG-PIB pomoże w realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego

Państwowy Instytut Geologiczny i spółka CPK podpisały umowę o współpracy przy planowaniu, projektowaniu i budowie portu lotniczego oraz związanych z nim inwestycji kolejowych i drogowych. Obejmuje ona m.in. udział w badaniach terenowych i specjalistyczne doradztwo przy rozpoznaniu podłoża.

Wsparcie merytoryczne Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego (PIG-PIB) będzie dotyczyć przede wszystkim zakresu geologii inżynierskiej, hydrogeologii i badań podłoża. PIG-PIB wypełnia w Polsce zadania państwowej służby geologicznej oraz państwowej służby hydrogeologicznej.

– Umowa CPK i PIG-PIB to zapowiedź merytorycznej współpracy, która musi przełożyć się na szybki postęp prac przy tym ważnym infrastrukturalnym projekcie – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Celem współpracy jest konsultacja i wybór wysokiej jakości metod badawczych, a także optymalizacja standardu badań terenowych, jakie będą realizować wykonawcy. CPK i PIG-PIB zobowiązały się do powołanie zespołu roboczego, który zajmie się realizacją ustaleń zapisanych w umowie.

Doradztwo PIG-PIB będzie potrzebne już na etapie przygotowania założeń do współpracy z doradcą ds. badań terenu na potrzeby przygotowywania master planu Portu Lotniczego Solidarność, którego wykonawca ma zostać wybrany na przełomie III i IV kwartału 2020 r. Zadaniem wykonawcy badań terenu będzie przygotowanie we współpracy z CPK m.in. wkładu do dokumentacji geologicznej i geofizycznej, mapy do celów projektowych, oceny stanu technicznego obiektów budowlanych, badań archeologicznych i rozpoznania saperskiego.

– CPK to nie tylko port lotniczy, ale cały system transportowy, który zrewolucjonizuje podróżowanie po Polsce. Przygotowujemy projekt infrastrukturalny o łącznej wartości nakładów inwestycyjnych przekraczającej 100 mld zł. W celu sprawnej realizacji niezbędna jest szeroka współpraca z ekspertami w swoich dziedzinach, a takich zapewnia Państwowy Instytut Geologiczny-PIB – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

– Posiadamy ponad stuletnie doświadczenie, wiedzę i wybitnych ekspertów z zakresu geologii inżynierskiej, hydrogeologii i geozagrożeń. Skutecznie doradzimy, jakie czynniki geologiczne powinny być uwzględnione w procesie planowania, przygotowywania i prowadzenia inwestycji oraz pomożemy w interpretacji danych geologicznych pozyskanych w trakcie prac – podkreśla dyrektor Instytutu dr inż. Mateusz Damrat, który w imieniu PIG-PIB podpisał umowę o współpracy z CPK.

cpk pig graf4

Umowa będzie obowiązywała przez cały okres trwania inwestycji CPK. Jak wynika z harmonogramów przedstawionych przez spółkę CPK w czerwcu 2020 r., uruchomienie pierwszego etapu lotniska (dwóch dróg startowych wraz z niezbędną infrastrukturą, która umożliwi obsługę do 45 mln pasażerów rocznie) jest przewidywane na koniec 2027 r. Inwestycje kolejowe CPK zostały zaplanowane na lata 2020-2034, przy czym część spośród odcinków ma być gotowa wraz z otwarciem lotniska.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.