W dniach 23–25 września 2025 r. w Łodzi odbyła się IV edycja Kongresu Geoinżynieria i Budownictwo Podziemne (GiBP2025). Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli środowisk akademickich, inżynieryjnych, firm wykonawczych, producentów technologii, a także inwestorów i instytucji państwowych. Kongres wpisywał się w strategiczne wyzwania Polski związane z rozwojem infrastruktury, modernizacją transportu i budową obiektów podziemnych (tj. tuneli, przejść, fundamentów specjalnych, stabilizacji gruntu).
Celem wydarzenia było stworzenie przestrzeni do wymiany wiedzy, prezentacji najlepszych praktyk i nowatorskich rozwiązań w obszarze geoinżynierii, geotechniki i infrastruktury podziemnej.
Program objął m.in.:
- prelekcje ekspertów,
- panele dyskusyjne,
- wystawę firm technologicznych,
- wieczorne wydarzenia integracyjne,
- wycieczki techniczne w terenie.
Kongres objęty był patronatem wielu instytucji, w tym m.in. Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego, który pełnił rolę patrona honorowego.
W Kongresie znalazły się prelekcje i panele dyskusyjne dotyczące szerokiego spektrum zagadnień technicznych, projektowych oraz wdrożeniowych.
W sesji IV wystąpiła dr Edyta Majer, kierownik Zakładu Geologii Inżynierskiej i Geotermii Płytkiej oraz Laboratorium Centrum Badań Gruntów i Skał z Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego. Podjęła temat badań i rozpoznania podłoża w rejonie tuneli w świetle przepisów prawa oraz wytycznych GDDKiA, PKP PLK, a także CPK (https://www.pgi.gov.pl/inzynierska/baza-wiedzy.html). Poinformowała również uczestników o kończącym się projekcie naukowym pt. Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych (https://www.pgi.gov.pl/drogi-2).
Dr Edyta Majer, Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy
Dr Edyta Majer, Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy
pdf Prezentacja "Badania i rozpoznanie podłoża w rejonie tuneli w świetle przepisów prawa oraz wytycznych GDDKiA, PKP PLK, CPK" (4.25 MB)
W trakcie wystaw towarzyszących Kongresowi uczestnicy mogli zapoznać się z ofertą dostawców technologii geoinżynieryjnych, a także prowadzić rozmowy z przedstawicielami firm branżowych.
Jednym z ważnych punktów programu było wręczenie nagród TYTAN 2025 podczas uroczystej gali, w trzech kategoriach: "Produkt/technologia", "Projekt geoinżynieryjny" i "Budownictwo podziemne".
W ostatnim dniu uczestnicy mogli wziąć udział w wycieczkach technicznych w terenie. Program obejmował wizytę na terenie wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury oraz prace związane ze wzmocnieniem gruntu pod obiekty obsługujące tarczę TBM przy ul. Sienkiewicza w Łodzi.
Dziękujemy organizatorowi za zaproszenie do udziału w konferencji i umożliwienie popularyzacji działań Państwowego Instytutu Geologicznego-PIB oraz zadań państwowej służby geologicznej.
Zachęcamy do korzystania z aplikacji i stron internetowych, na których PIG-PIB udostępnia dane geologiczne:
- https://www.pgi.gov.pl/inzynierska.html
- https://geolog.pgi.gov.pl/
- https://geologia.pgi.gov.pl/mapy/
- https://baza.pgi.gov.pl/geoportal/uslugi/gis
- https://dm.pgi.gov.pl/
- https://geoportal.pgi.gov.pl/atlasy_gi
Udział w IV Kongresie Geoinżynierii i Budownictwa Podziemnego został sfinansowany ze środków budżetu państwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych w ramach projektu pn. „Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych” oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zadania państwowej służby geologicznej pn. „Prowadzenie i aktualizacja Bazy Danych Geologiczno-Inżynierskich (BDGI)" oraz "Właściwości Fizycznych i Mechanicznych gruntów i skał (BDGI-WFM) wraz ze sporządzeniem Atlasów geologiczno-inżynierskich wybranych obszarów kraju w skali 1:10 000 (zadanie ciągłe)”.
Więcej informacji o Konkrecie na stronie: https://konferencje.inzynieria.com/gibp2025/
Tekst: Edyta Majer
Zdjęcia: Quality Studio dla www.inzynieria.com