Geologiczna gra terenowa na XIX Dolnośląskim Festiwalu Nauki

festiwal miniJak wygląda pumeks? Czym różni się ił od gliny? Do czego służy świstawka i jak cola wpływa na zęby? – odpowiedzi na te i inne pytania można było poznać podczas gry przeprowadzonej przez pracowników Oddziału Dolnośląskiego PIG-PIB w ramach festiwalu nauki we Wrocławiu.

 

 

Kolejny już raz pracownicy PIG-PIB dołączyli do grona współorganizatorów Dolnośląskiego Festiwalu Nauki i 16 września 2016 r. poprowadzili we Wrocławiu grę terenową zatytułowaną Geologia bez tajemnic – woda i skały. Gra odbyła się w obfitującym w ciekawostki geologiczne Parku Skowronim, w którym znajdują się piezometr, studnia wiercona, ujęcie wody z terenem bezpośredniej ochrony i głazy narzutowe.

 

W zabawie wzięła udział młodzież z dwóch wrocławskich szkół: klasy 3. Gimnazjum nr 9, pod opieką Bożeny Broś, i klasy 2. Liceum Ogólnokształcącego nr 17, pod opieką Danuty Kowalczyk. Każda z klas została podzielona na trzy współzawodniczące ze sobą grupy. Ich zadaniem było odnalezienie przy użyciu ręcznych odbiorników GPS jak największej liczby spośród dziesięciu wyznaczonych w terenie punktów, w których były ukryte pytania quizu geologicznego oraz zadania do wykonania.

 

Jednym z takich punktów była wystająca z ziemi, zagadkowa stalowa rura, czyli piezometr Sieci Obserwacyjno-Badawczej Wód Podziemnych. Uczniowie dowiedzieli się, do czego służy taka studnia obserwacyjna, a po samodzielnym odkręceniu osłony zmierzyli głębokość zalegania lustra wód podziemnych, za pomocą świstawki tradycyjnej i elektronicznej, oraz pobrali próbkę wody do analizy.

 

foto 03

Pomiar głębokości zalegania zwierciadła wód podziemnych w piezometrze pod kierunkiem Karola Zawistowskiego

 

foto 04

Pobór próbki wód podziemnych

 

W innym punkcie zostało urządzone terenowe minilaboratorium hydrogeochemiczne. Uczestnicy imprezy wykonali w nim badania podstawowych parametrów fizykochemicznych  wody pobranej z piezometru, wody morskiej z Bałtyku, solanki z ujęcia w Kołobrzegu, deszczówki oraz coli.

 

foto 02

Polowe minilaboratorium hydrogeochemiczne – krótki wstęp teoretyczny Krzysztofa Horbowego

 

W  jeszcze innym punkcie można było skonfrontować teorię z praktyką i nauczyć się rozpoznawać wybrane skały, minerały i skamieniałości.

 

foto 01 

Rozpoznawanie skał, minerałów i skamieniałości

 

Punktacji podlegały: liczba odnalezionych punktów, liczba prawidłowo wykonanych zadań i poprawnych odpowiedzi oraz kolejność pojawienia się na mecie. Jedna z drużyn LO nr 17 wykazała się szczególnym poświęceniem. Zawodnicy tej drużyny, będąc już niemal na finiszu, wysłali jeszcze umyślnego, by zapisał nazwę ostatniego, brakującego im, punktu terenowego, co ostatecznie przeważyło szalę zwycięstwa na ich korzyść.

 

Dzień był pełen słońca, a gra – sportowej rywalizacji. Ambicjonalnie podeszła do zabawy szczególnie młodzież licealna, która starała się nie tylko wykonać wszystkie zadania, ale i wykazać wiedzą teoretyczną. Niektórzy uczniowie próbowali przy okazji łapać w parku pokemony – wirtualne stworzenia z popularnej ostatnio gry komputerowej. Może to być ważną wskazówką dla rozwoju edukacji geologicznej. Wszyscy uczestnicy gry dobrze się bawili, odkrywając tajniki pracy geologa w terenie.

 

Grę przygotowali i przeprowadzili pracownicy Oddziału Dolnośląskiego Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego: Dorota Russ, Jolanta Duczmańska-Kłonowska, Krzysztof Horbowy, Karol Zawistowski i Maciej Kłonowski.

 

Tekst i zdjęcia: Jolanta Duczmańska-Kłonowska i Maciej Kłonowski