Konferencja naukowa GeoShale2012 - Recent advances in geology of fine-grained sediments

Eksperci wiodących w świecie uczelni i instytucji sektora naftowego (m.in. Durham University, Indiana University, CSIRO, ExxonMobil) przedstawili najnowsze wyniki badań osadów mułowcowych, które ze względu na możliwość występowania w nich gazu łupkowego oraz składowania CO2 i odpadów radioaktywnych są ostatnio obiektem wzmożonego zainteresowania.

Od 14 do 16 maja 2012 r. w Warszawie w Centrum Konferencyjnym FOCUS odbywała się międzynarodowa konferencja naukowa GeoShale2012 - Recent advances in geology of fine-grained sediments.

Organizatorem konferencji był Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy. Patronat nad konferencją objęli: Barbara Kudrycka – Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Piotr Woźniak – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska, Główny Geolog Kraju.

Podczas konferencji eksperci wiodących w świecie uczelni i instytucji sektora naftowego (m.in. Durham University, Indiana University, CSIRO, ExxonMobil) przedstawili najnowsze wyniki badań osadów mułowcowych, które ze względu na możliwość występowania w nich gazu łupkowego oraz składowania dwutlenku węgla i odpadów radioaktywnych stały się w ostatnim czasie obiektem wzmożonego zainteresowania.

Udział w konferencji wzięło około 180 osób z 5 kontynentów. Niemal połowę stanowili przedstawiciele uczelni i instytucji z zagranicy, z 19 krajów:

Europa: Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Szwecja, Ukraina, Wielka Brytania, Włochy

Afryka: Ghana, Republika Południowej Afryki

Ameryka Północna: USA, Kanada

Azja: Iran

Australia

uczestnicy2-495

Grupa uczestników konferencji w holu Centrum Konferencyjnego FOCUS

Podczas konferencji wygłoszono 50 referatów w siedmiu sesjach tematycznych, a na sesji posterowej zaprezentowano 26 posterów. Przed 6 sesjami zaprezentowano referaty wprowadzające:

Sesja 1

Stratigraphic Study of Fine-Grained Sediments - From Biostratigraphy to Integrated Stratigraphy

• High-resolution stratigraphic correlation and Biodiversity Dynamics of Middle and Late Ordovician Marine Fossils from Poland and Baltoscandia (Daniel Goldman, University of Dayton, USA)

Sesja 2

Tectonics of Shales

• Shale and Coal basins of NE England: Opportunities for research and industry collaboration in unconventional hydrocarbons (Ken McCaffrey, Earth Sciences, Durham University, Durham, UK)

Sesja 3

Organic and Inorganic Geochemistry of Fine-Grained Sediments

• Facies evolution and stratigraphic correlation in the early Oligocene Tard Clay of Hungary (Achim Bechtel, Department of Applied Geosciences & Geophysics, Montanuniversitaet Leoben, Leoben, Austria)

Sesja 4

Accumulation of Muddy Sediments - Sedimentology of Fine-Grained Rocks

• An overview of experimental mudstone sedimentology - results of experiments and applications to the rock record (Juergen Schieber, Department of Geological Sciences, Indiana University, Bloomington, Indiana, USA)
  • Some of my source rocks are now oil reservoirs - the spectrum of fine-grained reservoirs from 'shale gas' to 'shale oil' (Kevin Bohacs, ExxonMobil Upstream Research Co., Houston, Texas, USA)

Sesja 5

Shale Diagenesis and Effects on Shale Properties

• Timing and the maximum paleotemperatures of diagenesis of the Lower Paleozoic shales on the Peri-Tornquist margin of the East European Craton evaluated from clay mineral data (Jan Środoń, Institute of Geological Sciences, Polish Academy of Sciences, Cracow, Poland)

Sesja 6

Geophysical Contributions to Understanding Shale Properties and Behavior

• Relationship between permeability and shale rock physical properties (Nazmul Haque Mondol, Department of Geosciences, University of Oslo, Oslo, Norway)
  • The Mechanics and Physics of Strength Prediction and Partial Saturation in Shales (David Dewhurst, CSIRO Earth Science and Resource Engineering, Kensington, Australia)

W ramach konferencji zorganizowano 2 wycieczki:

11-13 maja 2012 Silurian succession of the Holy Cross Mountains

17-19 maja 2012 Menilite shale as the main oil source in the Carpathians

oraz w dniach 16 i 17 maja warsztaty

Parasequences in mudstone strata w Archiwum Rdzeni Wiertniczych PIG-PIB w Iwicznej k. Warszawy.

Strona konferencji GeoShale

tekst Anna Bagińska

zdjęcie Barbara Ruszkiewicz